KLM Open straks weer gewoon Dutch Open

Algemeen
Sergio Garcia als laatste winnaar van het KLM Open.
Sergio Garcia als laatste winnaar van het KLM Open. ((Foto: golfsupport.nl))

Volgers van de Nederlandse golfsport weten over het algemeen voldoende als de naam van het internationaal Nederlands kampioenschap voor profgolfers weer eens verandert naar ‘Dutch Open’. Dan ontbreekt doorgaans een hoofdsponsor. Dat is nu niet anders, nadat toernooidirecteur Daan Slooter half juni bekendmaakte dat de komende editie Dutch Open gaat heten. KLM is afgehaakt als hoofdsponsor vanwege de coronacrisis.

De honderdste editie van het Dutch Open, in 2019 door Sergio Garcia gewonnen op The International, gaat dus de boeken in als voorlopig het laatste KLM Open. Dat wordt weer even schakelen, want al sinds 2004 werd er gespeeld onder de vlag van KLM, dat eerder ook al tussen 1981 en 1990 hoofdsponsor van Nederlands sterkste golftoernooi was.

En het was helemaal nog niet de bedoeling dat KLM nu zou stoppen als naamgever van het evenement. Sterker, het contract met de hoofdsponsor was al verlengd tot 2022. Vorig jaar ging er echter al een streep door het toernooi vanwege corona, en de wereldwijde pandemie heeft nu zelfs ook KLM doen besluiten te stoppen als hoofdsponsor.

Helemaal uit de lucht vallen komt die mededeling natuurlijk niet. KLM heeft net als vrijwel alle andere vliegmaatschappijen zwaar te lijden onder Covid-19. Vliegverboden, reisbeperkingen; het was allemaal desastreus voor KLM, dat inmiddels aan het infuus ligt van de overheid, nadat er vorig jaar miljardensteun is verleend aan de nationale vliegmaatschappij. En dan zou het natuurlijk niet kies zijn wél miljoenen te pompen in een golftoernooi.

Helemaal afhaken doet KLM overigens niet. ,,De rol van KLM is komende editie aangepast en meer bescheiden’’, stelt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. ,,Het toernooi is door de jaren heen uitgegroeid tot een heel effectief en integraal onderdeel van KLM’s commerciële bedrijfsvoering, net zoals bijvoorbeeld running en cultuur. Het is een platform om in gesprek te gaan met klanten en zakenrelaties. Dat blijft zo, maar nu dus wel in een meer bescheiden rol vanwege de situatie waarin we ons bevinden.’’

art cover
Korver & Korver
10 apr, 11:16
art cover
Column Leo: Andere koek
10 apr, 10:59
art cover
Top 25 beste golfbanen van Nederland 2024
10 apr, 10:53
art cover
Golfers Choice: Bernardus Golf lost de Haagsche af als beste golfbaan van Nede..
10 apr, 10:52
art cover
DP World Tour: Nederlands trio op tik
10 apr, 10:47
art cover
Voor alle golfers: investeer in breinkennis
10 apr, 10:45
art cover
De Pin High Zomertoppers zijn er weer! De beste golfdeals voor deze zomer
8 apr, 15:30
art cover
Reset je spierstelsel met MAT®, het geheime wapen van Bryson DeChambeau!
8 apr, 15:27