Golfpersprijs 2020 voor Nationaal Golfmagazine
Logo nationaalgolfmagazine.nl
De prijswinnende corona-editie van het Nationaal Golfmagazine.
De prijswinnende corona-editie van het Nationaal Golfmagazine. (Foto: )

Golfpersprijs 2020 voor Nationaal Golfmagazine

Het jaar 2020 zal ook in de golfwereld niet de boeken ingaan als het fijnste jaar uit de historie van de sport. Maar voor de makers van het Nationaal Golfmagazine kreeg het jaar op de valreep toch nog een glanzend randje. Dit blad is door een vakjury gewaardeerd met de Golfpersprijs 2020. Die werd toegekend voor onze speciale corona-editie in april van dit jaar. De prijs in de categorie Beeld & Geluid ging naar de Golfpodcast van Martijn Paehlig en Jeroen van Leeuwen.

Het toekennen van de Golfpersprijs 2020 is een prachtige waardering voor het Nationaal Golfmagazine, dat al sinds 2004 een vaste waarde is in de Nederlandse golfwereld. Aanvankelijk onder de naam Regio Golfkrant, maar op het moment dat die naam de lading absoluut niet meer dekte, is overgestapt naar de veelzeggende titel Nationaal Golfmagazine. Het blad is al die jaren al gratis verkrijgbaar op vrijwel alle golfbanen in Nederland, en zelfs op courses in de grensgebieden met België en Duitsland.

In het verleden werd meerdere keren meegedongen naar der Golfpersprijs, maar dat was tot nu toe in alle gevallen vergeefs. De waardering was er wel, de prijs niet. Tot nu. De kentering kwam met de speciale corona-editie, die werd gemaakt op een moment dat alle golfaccommodaties in ons land de deuren moesten sluiten, de competities werden afgelast en golfers thuis zaten.

De makers van Nationaal Golfmagazine – hoofdredacteur Eric Korver en bladmanager Richard van Stralen – wilden niet bij de pakken neerzitten, maar de golfsport ook in een moeilijke tijd onder de aandacht blijven brengen van de Nederlandse golfers. ,,Dan moesten we wel echt álles anders doen’’, kijkt Richard van Stralen terug. ,,Normaal wordt ons blad immers verspreid via de golfbanen, maar die waren nu niet toegankelijk voor onze lezers. Daarom hebben we een speciale digitale editie uitgebracht, die ook nooit als fysiek magazine is verschenen, maar enkel online.’’ Dat bleek een succesvolle zet. ,,We hebben veel waardering gekregen, maar bereikten met de hulp van de golfclubs ook nog eens meer dan honderdduizend golfers.’’

Aspecten

In de speciale editie werd volledig ingegaan op de gevolgen van de coronacrisis voor de golfsport. Alle denkbare aspecten kwamen daarbij aan bod, stelt Eric Korver. ,,Uiteraard keken we naar een aspect dat veel golfers raakte, namelijk het schrappen van de nationale competitie, of het ‘bevriezen’, zoals competitieleider Abe-Jan ter Beek dat noemde. Daarnaast peilden we de reacties in de hoofdklasse, legden we ons oor te luister bij golfprofessionals die ineens zonder inkomsten zaten, hebben we managers van diverse golfbanen over hun problemen laten vertellen, en spraken we met mensen uit de golfreiswereld, die ook op z’n gat lag. Veel respons kregen we verder op onze vraag aan lezers om te laten zien hoe zij tijdens de lockdown actief bleven met de golfsport.’’

Het maken van dat magazine was een ware sprong in het diepe, want het was volstrekt onduidelijk hoeveel golfers bereikt zouden worden en vooral ook: of de golfers te wachten zaten op een magazine over de sport die ze op dat moment niet mochten beoefenen. ,,We hebben echt zelf geïnvesteerd om het magazine te kunnen maken’’, aldus Van Stralen. ,,Zakelijk was het niet verstandig, maar we wilden gewoon de golfers én onze trouwe adverteerders iets kunnen bieden.’’

Helderheid

Maar het werd snel duidelijk dat dit echt een goede zet is geweest. ,,De reacties kwamen al snel na het verschijnen, en ze waren hartverwarmend’’, stelt Korver. ,,Mensen bleken het juist in die moeilijke tijd enorm te waarderen dat ze toch over hun favoriete sport konden lezen, en dan ook nog eens reportages die over bepaalde actuele vraagstukken voor veel helderheid zorgden. Het verhaal over de competitie heeft golfers echt laten begrijpen waarom de NGF niet anders kon dan die afblazen. Voordeel was dat we ook nog eens bijzonder actueel waren, nog méér dan we normaal al zijn. Onze onderwerpen leefden echt onder de golfers, en dat hebben gemerkt aan de vele reacties. Zelfs na het verschijnen kregen we nog mail van lezers die wilden laten zien op welke manieren zij nog iets aan golf deden.’’

Het toekennen van de Golfpersprijs 2020 is daarbij een prachtige bonus. ,,Dit is echt een mijlpaal in het bestaan van het magazine’’, vindt Van Stralen, die daar vanaf het allereerste nummer bij betrokken is. Korver vult hem aan: ,,Dat niet alleen de lezers ons waarderen, maar dat ook een vakjury oordeelt dat we een buitengewone prestatie hebben geleverd, vervult ons met trots. Dat sterkt ons in het gevoel dat we een magazine maken dat veel golfers aanspreekt, en dat is precies wat we willen: een blad maken dat voor elke laag van de golfwereld iets te bieden heeft. Daar gaan we in 2021 in hopelijk weer een gezonde wereld met veel enthousiasme mee door.’’

Meer berichten